bigtheme

سالمند،روزه،سلامت Reviewed by Momizat on .     توصیه های طبی به سالمندان روزه دار روزه بدون قصد قربت بی‌حاصل است و اگر تنها از روزه‌داری، به نخوردن و نیاشامیدن صرف بسنده کنیم، توشه معنوی از این ماه برنگر     توصیه های طبی به سالمندان روزه دار روزه بدون قصد قربت بی‌حاصل است و اگر تنها از روزه‌داری، به نخوردن و نیاشامیدن صرف بسنده کنیم، توشه معنوی از این ماه برنگر Rating: 0
شما اینجایید:خانه » سلامت » روزه و سلامت » سالمند،روزه،سلامت

سالمند،روزه،سلامت

    توصیه های طبی به سالمندان روزه دار

روزه بدون قصد قربت بی‌حاصل است و اگر تنها از روزه‌داری، به نخوردن و نیاشامیدن صرف بسنده کنیم، توشه معنوی از این ماه برنگرفته‌ایم. از این رو، افرادی که به علت مشکلات جسمی مانند بیماری، از فرصت روزه‌داری محروم هستند، نباید از فیوضات معنوی این ماه غافل شوند و باید حداکثر استفاده را از فضای معنوی این ماه برای ادای سایر فرایض ببرند. از جمله افرادی که در این ماه ممکن است توانایی جسمی برای روزه‌داری نداشته باشند، سالمندان هستند.
برخی بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون بالا، چربی‌خون بالا، پوکی‌استخوان و… به علت تجمع عوامل خطر در طول سالیان زندگی در این سنین شایع است. برخی از وضعیت‌ها و بیماری‌های دیگر مانند یبوست نیز با شیوه زندگی انسان یا عارضه جانبی مصرف برخی داروها در ارتباط هستند که با تحرک بدنی منظم و مناسب و تغییراتی در رژیم غذایی قابل‌اصلاح و کنترل‌اند.
۴ توصیه خوراکی
۱٫ با توجه به اینکه مصرف مایعات به‌ویژه آب برای سالمندان به‌خصوص در برخی بیماری‌ها بسیار ضروری است، مصرف مایعات فراوان در وعده سحر و افطار توصیه می‌شود. در بیماری‌هایی که محدودیت مصرف آب وجود دارد، در خصوص روزه‌داری و میزان مصرف آب حتما باید با پزشک معالج مشورت شود.
۲٫ در بیماری‌هایی مانند سوء‌تغذیه و نشانگان‌های سوء‌جذب که می‌تواند به دلیل کمبود منیزیم در سنین سالمندی باشد، در صورت روزه‌داری توجه به دریافت این ریزمغذی از منابع آن در زمان افطار تا سحر بسیار مهم است. منابع غذایی غنی از منیزیم عبارتند از: آجیل، لوبیای سویا، دانه کامل ذرت، ملاس، ادویه‌ها، اسفناج، نخود سبز، جگر و گوشت گاو.
۳٫ مصرف مکمل‌هایی مانند کلسیم و ویتامین D در سالمندان سالم یا تحت درمان با این مکمل باید طبق برنامه و دستور پزشکی باشد و از آن غفلت نشود.
۴٫ در افراد مسن مصرف روزانه ۸لیوان مایعات (ترجیحا آب) برای پیشگیری از یبوست و کم‌آبی بدن توصیه می‌شود. در این مورد باید سالمندان در صورت روزه‌داری بتوانند آب مورد نیاز بدنشان را طی زمان افطار تا سحر تامین کنند.
۲ توصیه دارویی
توصیه کلی در مورد سالمندانی که به هر دلیل دارو مصرف می‌کنند و تمایل دارند از فضایل معنوی ماه مبارک رمضان نیز بهره‌مند شوند، این است که نکات زیر را برای برنامه‌ریزی مصرف داروها رعایت کنند:
۱٫ با توجه به اینکه مصرف داروها باید با برنامه زمانبندی و فواصل زمانی مشخص باشد، پزشک معالج فرد تنها فرد مجاز تصمیم‌گیرنده برای تغییر زمان مصرف دارو است. در صورتی که تغییر زمان مصرف داروها امکان‌پذیر نباشد، سالمند باید از دستورات دارویی پزشک تبعیت کند.
۲٫ اطرافیان سالمندانی که نیاز به کمک یا یادآوری برای مصرف دارو در زمان‌های معین دارند، لازم است به زمان‌هایی که پزشک برای مصرف دارو در طول روزه‌داری تعیین می‌کند، توجه و دقت لازم را داشته باشند و در صورتی که سالمند کمکی در این خصوص ندارد و امکان فراموشی مصرف دارو در زمان‌های مقرر جدید در سحر یا افطار وجود دارد، از روزه‌داری پرهیز کند.
خودسرانه و بدون مشورت با پزشک روزه نگیرید
روزه‌داری در برخی از بیماران، می‌تواند تاثیرات زیادی در کنترل سطح عواملی مانند چربی، قند و اوره‌خون داشته باشد. تشخیص اینکه آیا این افراد با تنظیم میزان و زمان مصرف داروها می‌توانند به فواید روزه‌داری دست یابند، طی مشورت با پزشک حاصل می‌شود. در غیر این صورت وضعیت افراد مختلف در مواجهه با روزه‌داری از لحاظ کنترل بیماری متفاوت است و هیچ یک از سالمندان بیمار نباید خودسرانه اقدام به تغییر زمان یا میزان داروی مصرفی خود کنند.
۱۷ توصیه تغذیه‌ای از افطار تا سحر
۱٫ وعده سحری، یک وعده حیاتی در رمضان است. این وعده به شما قوت و حیات دوباره می‌بخشد و روزه‌داری را قابل‌تحمل‌تر و راحت‌تر می‌کند. این وعده باید سرشار از کربوهیدرات‌های دیرجذب مانند نان‌های کامل، برنج و غلات کامل باشد که به حفظ سطح قندخون کمک کنند.
۲٫ در وعده سحری یک لیوان شیر کم‌چرب، نان سنگک یا سایر نان‌های سبوس‌دار و کمی حبوبات پخته مانند عدسی یا خوراک لوبیا می‌توانند گزینه مناسبی باشند.
۳٫ در وعده سحر، کربوهیدرات‌های مرکب مانند برنج و سیب‌زمینی که به آرامی در بدن جذب می‌شوند، مصرف کنید. مصرف این نوع غذاها سطح قند خون را تا ۵-۴ ساعت در حد ثابتی نگه می‌دارد.
۴٫ یک افطار سالم می‌تواند با ۲ خرما و سپس یک لیوان آب یا شیر گرم شروع شود. پس از آن می‌توان این وعده را با یک کاسه سوپ گرم، یک ظرف سالاد و غذای اصلی تکمیل کرد. میانه‌روی و اعتدال را در این وعده فراموش نکنید.
۵٫ بشقاب غذای خود را به ۳ قسمت تقسیم کنید؛ یک بخش آن (یک‌چهارم بشقاب) را به کربوهیدرات‌های مرکب (مانند برنج)، یک بخش (یک‌چهارم بشقاب) را به گوشت یا ماده پروتئینی جایگزین آن و بخش دیگر را (نصف بشقاب) به سبزیجات اختصاص دهید.
۶٫ برای پیشگیری از تشنگی، مصرف مقادیر زیادی آب، پرهیز از غذاهای پرادویه و شور و مصرف انواع میوه و سبزی توصیه می‌شود.
۷٫ از مصرف غذاهای شور مانند غذاهای کنسروی یا فرآوری‌شده و مغزهای شور و نمک‌زده شده که باعث افزایش تشنگی شما می‌شوند، پرهیز کنید.
۸٫ افرادی که در طول زمان روزه‌داری از سردرد و سرگیجه به علت افت قندخون رنج می‌برند باید افطارشان را با ۲ تا ۳ خرما برای تامین قندخون‌شان باز کنند.
۹٫ برای اینکه از دریافت کافی ویتامین‌ها و املاح مطمئن شوید، مقادیر زیادی میوه و سبزی تازه در طول ماه رمضان مصرف و انواع سبزی‌ها را به سوپ‌ها نیز اضافه کنید.
۱۰٫ خرما، خشکبار، میوه‌های خشک و مغزها را در غذای خود طی ماه رمضان بگنجانید. این مواد، ریزمغذی‌ها و انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.
۱۱٫ سالاد را در برنامه غذایی روزانه خود در نظر بگیرید و به اشکال متنوع تهیه کنید. هرچه از انواع متنوع‌تری از سبزیجات در سالاد خود استفاده کنید و سالاد شما از رنگ‌های متنوع‌تری تشکیل شده باشد، ریزمغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های بیشتری خواهد داشت. این سالاد رنگارنگ سلول‌های بدن شما را در طول این ماه محافظت خواهد کرد.
۱۲٫ در سوپ‌ها از انواع سبزیجات مانند هویج، اسفناج، بروکلی، نخود سبز، لوبیاسبز و کدو استفاده کنید. این سبزی‌ها تامین‌کننده انواع ویتامین‌ها، املاح و فیبرهای ضروری برای هضم بهتر غذاها هستند.
۱۳٫ ممکن است تغییر در زمان و نوع تغذیه در طول ماه رمضان باعث یبوست شود. این وضعیت در سالمندان شایع است. برای پیشگیری از این حالت در وعده‌های غذایی خود به مقدار زیاد از منابع غذایی فیبردار مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، غلات کامل سبوس‌دار و حبوبات استفاده کنید. آب زیادی بنوشید و تا حد ممکن فعالیت روزانه داشته باشید.
۱۴٫ گوشت، حبوبات و محصولات لبنی، غنی از پروتئین هستند. حتما در هر وعده غذایی خود در ماه رمضان، یکی از این منابع غذایی را مصرف کنید. این مواد علاوه بر تامین سلامت سلول‌های بدن، به احساس سیری شما کمک می‌کنند و وسوسه برای مصرف مواد شیرین را کاهش می‌دهند.
۱۵٫ برای حفظ سلامت خود، در مصرف نمک و اضافه کردن آن به غذا اعتدال را رعایت کنید. انواع سبزیجات خشک، ادویه‌ها، لیموترش و نارنج، جایگزین‌های خوبی برای نمک هستند.
۱۶٫ افراد بیمار باید قبل از روزه گرفتن، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند. زمان مصرف برخی داروها را می‌توان با مشورت پزشک تغییر داد اما باید با اجازه و دستور پزشک اقدام به تغییرات زمان مصرف دارو کرد.
۱۷٫ در برخی بیماری‌ها مصرف مرتب و حجم زیاد آب ضروری است. در این صورت روزه‌داری برای افراد دچار این بیماری‌ها مضر است و ضمن مشورت با پزشک، روزه گرفتن امکان‌پذیر نخواهد بود.

منبع : هفته نامه سلامت (دکتر پریسا ترابی ، مسوول برنامه تغذیه سالمندان دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت)

درباره ی نویسنده

مطالب ارسالی: : 1261

دیدگاهتان را ثبت کنید

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است Copyright © 2013 yektanameh.ir, All rights reserved

Scroll to top